Wczoraj dostałam wiadomość, która bardzo podniosła mnie na duchu. Fundacja Na Rzecz Równości "Polisfera" otrzymała dofinansowanie i już realizuje program, który może znacznie poprawić sytuacje dzieci dyskryminowanych ze względu na światopogląd swoich rodziców. Wielka kampania edukacyjna, która była również moim marzeniem, teraz ma szanse się ziścić. Nareszcie pieniądze unijne zostaną wydane tak jak powinny: na przeciwdziałanie przemocy religijnej, na sensowne działania na rzecz sprawiedliwości społecznej, która jest naszym prawem a nie przywilejem. Sprawiedliwości, o którą już niektórzy nie mają sił zabiegać. Gratuluję Fundacji i zapraszam wszystkich do zapoznania się z projektem.
Justyna
Fundacja
Polistrefa rozpoczęła realizację projektu "Działania na
rzecz równości wyznaniowej i światopoglądowej w edukacji
publicznej".
Celem
projektu są działania rzecznicze oraz monitorowanie i
dokumentowanie przejawów dyskryminacji w szkołach publicznych w
obszarze wolności sumienia i wyznania oraz prawa rodziców do
wychowywania dzieci zgodnie ze swoimi przekonaniami. Projekt
realizowany jest w ramach programu Obywatele dla Demokracji,
finansowanego ze środków Funduszy EOG.
W 2012
roku Fundacja Polistrefa przeprowadziła badania dot. występowania i
przeciwdziałania dyskryminacji na tle religijnym w małopolskich
szkołach. Wyniki badań zostały opublikowane w raporcie "Pomiędzy
tolerancją a dyskryminacją" (dostępnym na stronie
internetowej fundacji). Badania uwidoczniły, że władze oświatowe
nie podejmują działań na rzecz przeciwdziałaniu dyskryminacji na
tle religijnym. Problem dotyczył m.in. organizacji lekcji etyki i
religii innych niż rzymskokatolicka, brak regulacji prawnej
regulującej status katechety w szkole oraz możliwość jego wpływu
na treści programowe przedmiotów innych niż religia, a także brak
prawnego rozwiązania kwestii przenikania sfery religijnej do życia
i przestrzeni szkolnej. Badania unaoczniły także bierność osób
dyskryminowanych lub wobec których łamane jest prawo w dochodzeniu
swoich praw.
Projekt
przewiduje przeprowadzenie kampanii społecznej (w tym realizację
trzech spotów filmowych), celem której jest uwrażliwienie na
problem nietolerancji religijnej oraz mobilizowanie ludzi do
reagowania na przejawy nierównego traktowania w tym obszarze, a
także zwiększenie wiedzy prawnej obywateli. Zorganizowane zostaną
indywidualne konsultacje prawne, a także przeprowadzane interwencje
ze spływających skarg i wniosków osób indywidualnych. Równolegle
podejmowane będą działania na rzecz zmian przepisów prawa
oświatowego, w szczególności rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej z dn. 14 kwietnia 1992 w sprawie warunków i sposobów
organizowania nauki religii w publicznych szkołach i przedszkolach.
Obecnie
trwają także prace nad stworzeniem portalu internetowego
www.rownoscwyznania.org mającego na celu m.in.
usystematyzować wiedzę na temat sposobów działania w przypadkach
dyskryminacji z możliwością uzyskania wsparcia merytorycznego w
konkretnej sprawie.
W
ramach projektu prowadzony będzie monitoring 100 stron internetowych
szkół z województwa małopolskiego, z mniejszych ośrodków
miejskich i wiejskich, pod kątem obecności w życiu szkoły
elementów naruszających jej neutralność światopoglądową oraz
monitoring portali internetowych i wybranych tytułów prasowych pod
kątem informacji dotyczących dyskryminacji na tle religijnym w
szkołach publicznych, organizacji lekcji religii i etyki, dobrych
praktyk w obszarze wolności wyznania w edukacji itp. W przypadku
zauważenia nieprawidłowości podejmowane będą interwencje u władz
oświatowych (kuratoria oświaty, MEN).
Projekt
zakończy wydanie broszury podsumowującej oraz konferencja.
Fundacja
na Rzecz Różnorodności Polistrefa zajmuje się przeciwdziałaniem
dyskryminacji i przemocy ze względu na płeć, rasę, religię,
pochodzenie narodowe i etniczne, wiek, orientację seksualną etc.
poprzez działania edukacyjne, informacyjne, integracyjne oraz
bezpośrednio skierowane do osób z grup dyskryminowanych i
stygmatyzowanych w tym m.in. prowadzenie grup wsparcia dla osób
homoseksualnych oraz dla osób żyjących z HIV/AIDS.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz