Tekst jednolity
Źródło: Kancelaria Sejmu RP
Rozporządzenie Ministra Edukacji
Narodowej
w sprawie warunków i sposobu
organizowania nauki religii
w publicznych przedszkolach i
szkołach
Na podstawie art. 12 ust. 2
ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67,
poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz
z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:
§1. 1. W publicznych
przedszkolach organizuje się, w ramach planu zajęć przedszkolnych, naukę
religii na życzenie rodziców (opiekunów prawnych). W publicznych szkołach
podstawowych, gimnazjach, ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych, zwanych dalej
"szkołami", organizuje się w ramach planu zajęć szkolnych naukę
religii i etyki:
1) w szkołach podstawowych i gimnazjach -
na życzenie rodziców (opiekunów prawnych),
2) w szkołach ponadpodstawowych i
ponadgimnazjalnych - na życzenie bądź rodziców (opiekunów prawnych), bądź
samych uczniów; po osiągnięciu pełnoletniości o pobieraniu religii i etyki
decydują sami uczniowie,
2. Życzenie, o którym mowa w ust.
1, jest wyrażane w najprostszej formie oświadczenia, które nie musi być
ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione.
3. Uczestniczenie lub nieuczestniczenie
w przedszkolnej albo szkolnej nauce religii lub etyki nie może być powodem
dyskryminacji przez kogokolwiek i w jakiejkolwiek formie.
§ 2.1. Przedszkole i szkoła mają
obowiązek zorganizowania lekcji religii dla grupy nie mniejszej niż siedmiu
uczniów danej klasy lub oddziału (wychowanków grupy przedszkolnej). Dla
mniejszej liczby uczniów w klasie lub oddziale (wychowanków w grupie) lekcje
religii w przedszkolu lub szkole powinny być organizowane w grupie
międzyoddziałowej lub międzyklasowej.
2. Jeżeli w przedszkolu lub
szkole na naukę religii danego wyznania lub wyznań wspólnie nauczających zgłosi
się mniej niż siedmiu uczniów (wychowanków), organ prowadzący przedszkole lub
szkołę, w porozumieniu z właściwym kościołem lub związkiem wyznaniowym,
organizuje naukę religii w grupie międzyszkolnej lub w pozaszkolnym
(pozaprzedszkolnym) punkcie katechetycznym. Liczba uczniów (wychowanków) w
grupie lub punkcie katechetycznym nie powinna być mniejsza niż trzy.
3. Jeżeli w grupie międzyszkolnej
lub pozaszkolnym (poza-przedszkolnym) punkcie katechetycznym uczestniczą
uczniowie szkół (wychowankowie przedszkoli) prowadzonych przez różne organy,
organy te ustalają, w drodze porozumienia, zasady prowadzenia grup lub punktów
katechetycznych.
4. W szczególnie uzasadnionych
przypadkach organ prowadzący przedszkole lub szkolę, w ramach posiadanych
środków, może - na wniosek kościoła lub związku wyznaniowego - zorganizować
nauczanie religii danego wyznania w sposób odmienny niż określony
w ust. 1-3.
5. Dopuszcza się nieodpłatne
udostępnianie sal lekcyjnych na cele katechetyczne, w terminach wolnych od
zajęć szkolnych, kościołom i związkom wyznaniowym również nie organizującym
nauczania religii w ramach systemu oświatowego.
§ 3. 1. Uczniom, których rodzice
lub którzy sami wyrażają takie życzenie (§ 1 ust. 1), szkoła organizuje lekcje
etyki w oparciu o pro-gramy dopuszczone do użytku szkolnego na zasadach
określonych w art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty.
2. W zależności od liczby
zgłoszonych uczniów zajęcia mogą być organizowane według zasad podanych.
3. Nie są objęci nauką religii
lub etyki uczniowie, którzy wedle oświadczenia rodziców lub ich samych (§ 1
ust. 1) pobierają naukę religii poza systemem oświaty lub świadomie rezygnują.
W miarę potrzeby należy im zapewnić opiekę lub zajęcia wychowawcze.
§ 4. Nauczanie religii odbywa się
na podstawie programów opracowanych i zatwierdzonych przez właściwe władze
kościołów i innych związków wyznaniowych i przedstawionych Ministrowi Edukacji
Narodowej do wiadomości. Te same zasady stosuje się wobec podręczników do
nauczania religii.
§ 5.1. Przedszkole lub szkoła
zatrudnia nauczyciela religii, katechetę przedszkolnego lub szkolnego, zwanego
dalej „nauczycielem religii”, wyłącznie na podstawie imiennego pisemnego
skierowania do danego przedszkola lub szkoły, wydanego przez:
1) w przypadku Kościoła Katolickiego -
właściwego biskupa diecezjalnego,
2) w przypadku pozostałych kościołów oraz
innych związków wyznaniowych - właściwe władze zwierzchnie tych kościołów i
związków wyznaniowych.
2. Cofnięcie skierowania, o
którym mowa w ust. 1, jest równoznaczne z utratą uprawnień do nauczania religii
w danym przedszkolu lub szkole. O cofnięciu skierowania właściwe władze
kościołów lub innych związków wyznaniowych powiadamiają dyrektora przedszkola
lub szkoły oraz organ prowadzący. Na okres pozostały do końca roku szkolnego
kościół lub inny związek wyznaniowy może skierować inną osobę do nauczania
religii, z tym że równocześnie pokrywa on koszty z tym związane.
3. Nauczyciel religii prowadzący
zajęcia w grupie międzyszkolnej lub pozaszkolnym (pozaprzedszkolnym) punkcie
katechetycznym albo uczący na terenie kilku szkół lub przedszkoli jest
zatrudniany przez dyrektora szkoły lub przedszkola wskazanego przez organ prowadzący,
o którym mowa w § 2 ust. 2, lub przez organ wskazany w porozumieniu, o którym
mowa w § 2 ust. 3.
4. Nauczycieli religii zatrudnia
się zgodnie z Kartą Nauczyciela.
§ 6. Kwalifikacje zawodowe
nauczycieli religii określają odpowiednio Konferencja Episkopatu Polski
Kościoła Katolickiego oraz właściwe władze zwierzchnie kościołów lub innych
związków wyznaniowych - w porozumieniu z Ministrem Edukacji Narodowej.
§ 7.1. Nauczyciel religii wchodzi
w skład rady pedagogicznej szkoły, nie przyjmuje jednak obowiązków wychowawcy
klasy .
2. Nauczyciel religii ma prawo do
organizowania spotkań z rodzicami swoich uczniów również poza wyznaczonymi
przez szkołę lub przedszkole zebraniami ogólnymi, wcześniej ustalając z
dyrektorem szkoły lub przedszkola termin i miejsce planowanego spotkania.
3. Nauczyciel religii może
prowadzić na terenie szkoły organizacje o charakterze społeczno-religijnym i
ekumenicznym na zasadach określonych w art. 58 ustawy o systemie oświaty. Z
tytułu pro-wadzenia organizacji nie przysługuje mu dodatkowe wynagrodzenie.
4. Nauczyciel religii ma
obowiązek wypełniania dziennika szkolnego.
5. Nauczyciel religii uczący w
grupie międzyklasowej (międzyoddziałowej), międzyszkolnej oraz w punkcie
katechetycznym ma obowiązek prowadzić odrębny dziennik zajęć, zawierający te
same zapisy, które zawiera dziennik szkolny.
§ 8. 1. Nauka religii w
przedszkolach i szkołach publicznych wszystkich typów odbywa się w wymiarze
dwóch zajęć przed-szkolnych (właściwych dla danego poziomu nauczania) lub dwóch
godzin lekcyjnych tygodniowo. Wymiar lekcji religii może być zmniejszony
jedynie za zgodą biskupa diecezjalnego Kościoła Katolickiego albo władz
zwierzchnich pozostałych kościołów i innych związków wyznaniowych.
2. Tygodniowy wymiar godzin etyki
ustala dyrektor szkoły.
§ 9. 1. Ocena z religii lub etyki
umieszczana jest na świadectwie szkolnym bezpośrednio po ocenie ze sprawowania.
W celu wyeliminowania ewentualnych przejawów nietolerancji nie należy
zamieszczać danych, z których wynikałoby, na zajęcia z jakiej religii (bądź
etyki) uczeń uczęszczał.
2. Ocena z religii (etyki) nie ma
wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy.
3. Ocena z religii (etyki) jest
wystawiana według skali ocen przyjętej w danej klasie.
4. Uczniowie korzystający z nauki
religii prowadzonej przez kościoły lub związki wyznaniowe w grupach
międzyszkolnych i w punktach katechetycznych lub uczęszczający na zajęcia z
etyki organizowane na podobnych zasadach otrzymują ocenę z religii (etyki) na
świadectwie wydawanym przez szkołę, do której uczęszczają, na podstawie
świadectwa przekazanego przez katechetę lub nauczyciela etyki.
§ 10. 1. Uczniowie uczęszczający
na naukę religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu
odbycia rekolekcji wielkopostnych, jeśli religia lub wyznanie, do którego
należą, nakłada na swoich członków tego rodzaju obowiązek. Pieczę nad uczniami
w tym czasie zapewniają katecheci. Szczegółowe zasady dotyczące organizacji są
przedmiotem odrębnych ustaleń między organizujący-mi rekolekcje a szkołą.
2. O terminie rekolekcji dyrektor
szkoły powinien być powiadomiony co najmniej miesiąc wcześniej.
3. Jeżeli na terenie szkoły
prowadzona jest nauka religii więcej niż jednego wyznania, kościoły i związki
wyznaniowe powinny dążyć do ustalenia wspólnego terminu rekolekcji
wielkopostnych.
§11. 1. Do wizytowania lekcji
religii upoważnieni są odpowiednio wizytatorzy wyznaczeni przez biskupów
diecezjalnych Kościoła Katolickiego i właściwe władze zwierzchnie pozostałych
kościołów i innych związków wyznaniowych. Lista tych osób jest przekazana do
wiadomości organom sprawującym nadzór pedagogiczny.
2. Nadzór pedagogiczny nad
nauczaniem religii i etyki, w zakresie metodyki nauczania i zgodności z
programem, prowadzą dyrektor szkoły (przedszkola) oraz pracownicy nadzoru
pedagogiczne-go, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
3. W uzasadnionych przypadkach
wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego mogą być przekazywane
odpowiednio biskupowi diecezjalnemu Kościoła Katolickiego oraz właściwym
władzom zwierzchnim pozostałych kościołów i innych związków wyznaniowych.
§ 12. W pomieszczeniach szkolnych
może być umieszczony krzyż.
W szkole można także odmawiać
modlitwę przed i po zajęciach. Odmawianie modlitwy w szkole powinno być wyrazem
wspólnego dążenia uczniów oraz taktu i delikatności ze strony nauczycieli
i wychowawców.
§ 13. 1. Tracą moc:
1) instrukcja Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 3 sierpnia 90 r. dotycząca powrotu nauczania religii do szkoły w roku
szkolnym 1990/91.
2) instrukcja Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 24 sierpnia 1990 r. dotycząca powrotu nauczania religii do szkoły w roku
szkolnym 1990/91, określająca zasady współdziałania z kościołami i związkami
wyznaniowymi za Kościołem Rzymskokatolickim,
3) decyzja nr 25 Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 31 sierpnia 1991 r., z zastrzeżeniem ust. 2.
§ 14. Rozporządzenie wchodzi w
życie z dniem ogłoszenia, z tym że w odniesieniu do:
1) sześcioletnich szkół podstawowych i
gimnazjów - wchodzi w życie z dniem 1 września 1999 r.,
2) szkół ponadgimnazjalnych - wchodzi w
życie z dniem 1 września 2002 r.
Minister Edukacji Narodowej:
A.Stelmachowski
Moja córka 6 lat nie chce religii w przedszkolu ale nie chce też wychodzić z sali do innej grupy. Znalazłem info na -edurada.pl- że zajęcia dodatkowe jakimi jest katolizacja winny odbywać się poza czasem ramowym więc po godz. 13.00 - co by jej odpowiadało i pewnie wielu innym - gdyż przedtem ją odbieramy. Gdybyśmy znali unormowanie prawne tej ordynacji byłoby nam to łatwo wyegzekwować ale już nie wiem gdzie mam szukać..
OdpowiedzUsuńMasz rację. Dziękuję za tę podpowiedź. http://edurada.pl/artykuly/religia-w-przedszkolu/. Są tam podane źródła. ◾Rozporządzenie MEN z 14 kwietnia 1992r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach ( Dz.u. Nr 36, poz. 155, z późn. zm. )
OdpowiedzUsuń◾Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992r. Nr 26, poz. 113)
◾Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela ( Dz. U. z 2006 Nr 97, poz. 674, późn. zm. )
"Obecnie pięć godzin pobytu dziecka w przedszkolu jest bezpłatne - to czas przeznaczony na realizowanie zadań zgodnych z podstawą programową wychowania przedszkolnego." Tu znalazłam dokument co wchodzi w skład podstawy programowej. Nie ma tam oczywiście religii, choć złośliwi podciągną ją pod odróżnianie dobra i zła. http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_1.pdf
Nie znalazłam nic więcej ponad to, że muszą być zajęcia opiekuńczo-wychowawcze. Ponieważ nie ma nacisków z MEN dyrektorowie interpretują prawo na korzyść Kościoła. Brak zapisu wprost niestety im to ułatwia. Będę drążyć temat i dziękuję. Podziel się osiągnięciami, może otworzymy nową drogę ucieczki przed indoktrynacją w przedszkolach.
Może nowo powstała partia Twój Ruch zechce nacisnąć na MEN
OdpowiedzUsuńNa razie córka zostaje w salce ale nie uczestniczy w zajęciach chyba że zmieni zdanie to poprosi nauczycielkę o zorganizowanie jej zmiany miejsca. Mam nadzieję że zostanie uhonorowane to ustalenie. Ponadto wie że to co usłyszy od księdza to bujdy.
Ustawienie tych zajęć na swoim miejscu w zegarze przedszkola jest jednak kluczowe.