...szkoła powinna być strażnikiem i gwarantem neutralności światopoglądowej i wyznaniowej; zadaniem szkoły jest uczyć i kształcić, a nie umacniać wiarę i formować - od tego są duchowni; w szkole nie powinno być miejsca dla nauki praktyk Buddy, Jezusa, Śiwy, Kryszny, Mahometa, Abrahama i innych bóstw, chyba że w kontekście dyskusji o religioznawstwie, filozofii albo etyce. W szkole nie powinny odbywać się żadne uroczystości religijne, obrzędy, rytuały - ich miejsce jest w świątyniach... (Anonimowy Czytelnik)

środa, 1 października 2014

A może w przedszkolu zamiast religii...

Czy próbowaliście zaproponować w swoim przedszkolu etykę zamiast/obok religii? Spróbujcie, bo nic się nie wydarzy, jeśli nie zgłosicie takiej potrzeby. Niektórym to się udało. Rada Rodziców powinna złożyć taką potrzebę na piśmie, wtedy jest większa szansa. To nie jest trudne, by przekonać innych rodziców, że dzieci niechodzące na religię nie mogą pozostać wykluczone z naszej wspólnoty. Są ciekawe książeczki na rynku, są gotowe scenariusze bardzo atrakcyjnych zajęć. Nie pozostawiajmy tej pełnej godziny tygodniowo na kolorowanki w samotności.

Portal etykawszkole.pl - skarbnica wiedzy na temat nauczania etyki w szkołach (ale i w przedszkolach) rekomenduje:
 
Jak postępować, by być szczęśliwym? Niektórzy twierdzą, że trzeba myśleć tylko o sobie, sprawiać sobie przyjemności, dokonywać wielkich czynów, ale czy to wystarczy? Można śmiało stwierdzić, że szczęście jest bardzo trudne do osiągnięcia. Nina, bohaterka serii "Filozofia dla dzieci", rezolutna i żądna wiedzy dziewczynka, zadaje pytania dotyczące najistotniejszych spraw ludzkiego życia. Każda odpowiedź na jej pytanie wywołuje kolejne... Krótkie dialogi zawierają znane mity oraz inne ciekawe historie. Pomagają śledzić przebieg myśli Niny, ujawniając inteligencję dziecka. Seria uhonorowana Nagrodą Prasy Młodzieżowej we Francji w 2006 roku Oscar Brenifier – doktor filozofii, konsultant i pedagog, organizator warsztatów filozoficznych w szkołach oraz centrach kultury we Francji i poza jej granicami. Opublikował wiele artykułów na temat nauczania filozofii dzieci, młodzieży i dorosłych.


Tytuł oryginału: Le bonheur selon Ninon
przekład: Maja Wałachowska-Sobczak
wydanie pierwsze
data wydaniakwiecień 2010
ilość stron64
format: 195 mm x 255 mm
isbn: 978-83-7554-170-0


http://www.etykawszkole.pl/images/Biblioteka/Historie_przedhistoryczne.jpg

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz