Interpelacja (nr 16520)
do Ministra Edukacji Narodowej w sprawie alternatywnych zajęć etyki w przedszkolach
Szanowna Pani Marszałkini!
Stan faktyczny: Według badań GUS z lat 2009–2012 liczba dzieci w wieku przedszkolnym (3–6 lat) w Polsce wynosi stale ok. 1415,8 tys. Rodzice, wysyłając swoje dzieci do przedszkola, mogą skorzystać z różnorodnej oferty zajęć edukacyjnych, jednakże niekoniecznie musi to oznaczać fakt możliwości dokonania pełnego wyboru harmonogramu pod względem swoich
poglądów czy wyznania. Co więcej, spowodowane to może być faktem braku
współpracy z wyspecjalizowaną kadrą dydaktyków, którzy umiejętnie będą
mogli przekazać wiedzę małym dzieciom.
Według badań CBOS z 2012 r. 45% Polaków w sprawach wiary stosuje się do zaleceń
Kościoła, a 40% wierzących praktykuje. Co za tym idzie, blisko ponad połowa Polaków posiada stosunek neutralny do zasad wiary, jak i nauk Kościoła.
Idąc dalej powyższym tokiem myślenia, blisko ponad połowa Polaków,
którzy posiadają dzieci w wieku przedszkolnym, musi posyłać swoje
pociechy na zajęcia z religii, nie mając możliwości wyboru zajęć z
etyki, co zasadniczo godzi w konstytucyjne prawo wyboru. Również z
każdym rokiem zwiększa się w Polsce liczba ludzi niezwiązanych z wiarą
katolicką. Dzieci takich osób jedyny wybór, jaki posiadają, to możliwość
uczęszczania, bądź nie, na zajęcia z religii, a co najbardziej zaskakujące, nie dostają żadnego alternatywnego rozwiązania,
jakim mogłyby być zajęcia z etyki. Zgodnie z rozporządzeniem ministra
edukacji narodowej z dnia 24 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i
sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i
szkołach: „W publicznych przedszkolach organizuje się, w ramach planu
zajęć przedszkolnych, naukę religii na życzenie rodziców (opiekunów prawnych)".
W związku z powyższym zwracam się do Pani Minister z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
przedszkolnych naukę etyki?
2.
Czy w przypadku braku takowych aktów prawnych rodzice sami mogą
wystąpić z wnioskiem o wprowadzenie do planu zajęć z etyki dla swoich
dzieci?
Z poważaniem
Poseł Jacek Kwiatkowski
Konin, dnia 22 marca 2013 r.
Odpowiedź MEN
Szanowna Pani Marszałek!
Odpowiadając
na skierowaną pismem, SPS-023-16520/13, z 11 kwietnia 2013 r.
interpelację pana posła Jacka Kwiatkowskiego w sprawie alternatywnych
zajęć
etyki w przedszkolu, uprzejmie przekazuję następujące wyjaśnienia.
Kwestie
związane z organizowaniem nauki etyki regulują przepisy rozporządzenia
ministra edukacji narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie
warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych
przedszkolach i szkołach (Dz. U. Nr 36, poz. 155, z późn. zm.) oraz
przepisy rozporządzenia ministra edukacji narodowej z
dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach
szkół(Dz. U. z 2012 r. poz. 977).
Nauczanie
etyki na niższych etapach edukacyjnych ma charakter zajęć
wychowawczych. W wychowaniu przedszkolnym nie wyróżnia się przedmiotów
nauczania, natomiast uniwersalne treści etyczne są zawarte w podstawie
programowej wychowania
przedszkolnego
dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz
innych formach wychowania przedszkolnego, stanowiącej załącznik nr 1 do
rozporządzenia
w sprawie podstawy programowej. Treści te, za których określenie
odpowiada minister edukacji narodowej, obowiązują wszystkie dzieci
objęte wychowaniem przedszkolnym, a więc również i te, które na życzenie
rodziców dodatkowo uczestniczą w zajęciach z religii.
Zajęcia z religii na etapie edukacji przedszkolnej są realizowane poza podstawą
programową
wychowania przedszkolnego, w oparciu o treści programowe ustalone przez
poszczególne Kościoły lub związki wyznaniowe. Zajęcia te nie są
obowiązkowe – uczestniczą w nich tylko te dzieci, których rodzice
złożyli stosowne wnioski dotyczące zapewnienia ich dzieciom dodatkowej
edukacji religijnej zgodnej z ich religią
lub wyznaniem. Takie rozwiązanie prawne zapewnia nienaruszanie neutralności
światopoglądowej rodziców niezwiązanych z wiarą katolicką lub inną religią
reprezentowaną
przez Kościół lub związek wyznaniowy mający w Rzeczypospolitej Polskiej
uznaną osobowość prawną. Zawarte w interpelacji stwierdzenie, że
rodzice, którzy posiadają dzieci w wieku przedszkolnym, muszą je posyłać
na zajęcia z religii,
nie odpowiada obowiązującemu stanowi prawnemu.
Z poważaniem
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz